Alla inlägg under mars 2010

Av lillatequila - 28 mars 2010 09:51


Under två promenader med TeQuila har jag önskat att jag haft kameran med mig. Så ska försöka fröklara situationerna för er istället.


Kängruhopp: Hon har faktiskt inte gjort de så mycket den här vintern, det har mest varit att äta snö, köra ner huvudet och gräva lite i snön. Men så gjorde hon sina kängruskutt i alla fall. Det är så kul att se, hon flyger verkligen fram i snön, snacka om styrka i de där små benen hon har. Hon är så gullig när hon gör de spänstiga hoppen.


Åkersork jägaren TeQuila: På samma ställe som hon dagen innan gjorde sina skutt. Började hon söka något fruktansvärt i en grästuva och fram kommer en pyttelite åkersork, snacka om att hon själv blev förvånad över att hon hittade någonting. Den fick så bråttom att den gjorde en kullebytta ner i närmaste hål i snön och TeQuila smög försiktigt efter och började nosa efter den igen. Tror det var droppen för den lilla så den sprang över snön till en snöfri skogsdunge, och TeQuila hade full koll på den lilla söta som sprang för sitt liv. Hon började gnälla och ställde sig på bakbenen för att se den bättre, sen var det nog med det och vi gjick vidare.


SEN TILL ÅSKVÄDRET IGÅR

började med ett fruktansvärt rengväder, skulle ner till bussen och hem igen. Hade lämnat TeQuila inne, tur det. När jag var framme vid dörren och skulle skaka av paraplyt så blinkade det till så jag tittade in genom förnstret och trodde det var någon som tände och släckte i köket. Tänkte faktiskt på oj det kanske var blixten. Men sen kom åskan direkt efter. Då förstod jag. TeQuila märkde det inte förns tredje gången och då blev hon rädd, som vanligt. Det tog ett tag för henne att sova, så hon måste vara ganska trött idag. Får se hur kul hon tycker det är att vara ute och gå idag.


Ha en lugn söndag nu, det tänker i alla fall vi ha.

Av lillatequila - 25 mars 2010 08:18

god morgon på er, som alltid ligger TeQuila fortfarande och sussar sött här bredvid mig. Riktigt morgontrött får jag lova att säga. Men får bli ett ganska kort inlägg nu.


Blir att lämna henne ensam när jag far iväg in till stan på möte vid 13.00 Vet inte vad hon har för sig när jag är borta och hon är ensam men hon verkar vara lugn. Brukar starta en cd eller sätta på musik på datorn så hon inte är alldeles ensam. När jag kommer hem igen brukar hon sträcka på sig som hon gör när hon har legat och sovit. Smart hund, ligger och sover för att fördriva tiden. Brukar alltid ta undan alla tuggben för henne då jag åker. Hon har en tendens att sätta i halsen, så det blir inga ben när matte inte är i närheten.


Hoppas mötet går relativt fort, har igentligen ingen lust men vi får se hur det går. Tur att det var klockan 13.00 trodde först att det var vid 10.00 då hade det blivit lite brått här hemma. Ska försöka hinna med en halvlång promenad nu innan jag åker. Och beroende på mötets längd kanske det blir en lång promenad när jag kommer hem. Ska ju iväg sen vid 17.00 men då är hon inte ensam. Min lilla gris.


Ät inte för många våfflor idag och ha en bra dag.

Av lillatequila - 24 mars 2010 13:11

Kom nyligen in från en timmas promenad runt sjön. Bjöd på lite fruktsallad när vi kom in ochTeQuila åt bara upp bananerna, lämnade resten åt fåglarna. Så omtänksamt av henne. Promenaden gick bra, stötte på fem hundar, tre på avstånd då.


Måste säga att jag är stolt över henne hon var jätte duktig och kunde nästan helt hälsa på collie hanen som bor här borta. Jag blev så otroligt glad över att det var en kunnig människa som förstår att vissa hundar behöver mer tid. Hon morrade lite men det gick över och sen så ville hon busa, sen morra hon och sen så böjde hon ner huvudet, sen hittade hon en pinne, sen skulle hon busa igen. Hon vet liksom inte hur man ska bete sig. Hoppas verkligen att hon får den chansen igen, att hälsa på honom. Verkar vara en lugn och sansad hund, alltså en bra hund för henne att hälsa på. Vill att hon ska kunna bli lugn bland hundarna här runt omkring och känna att hon inte behöver vara på sin vakt hela tiden. Men det kommer hon, behöver bara ge henne tid och träning. En lugnare matte skulle hon behöva också, men vi jobbar på det med.


Så en än gång måste jag skriva att jag är stolt över min lilla hund. Ibland måste man våga lite och det gjorde hon och jag idag. Plus till oss båda.


Nu blir det att värma sig lite med en filt runt sig och kanske läsa klart boken. Ett bra avslut på detta inlägg får bli...


Duktig hund!



Av lillatequila - 24 mars 2010 08:12

Solen tittar in genom fönstret bakom gråa moln. Igår var det hemskt trevligt väder ute, regn, usch. Blöt hund är inte det roligaste måste jag säga. Har dock ingen hund med långt hår, men hon blir blöt hon med. Men det blev på med regntäcket, just för att slippa att bli kall på magen.


Vi var ute en timma i regnet och mötte inte en sketen hund, var trotts allt ute vid lunch tiden. Vi hamnade bakom hundar och missar de precis. Så det går sisådär att träna henne på hundmöten. Hamnade bakom en av hennes favoriter, hon såg faktiskt inte honom. Som tur, hon verkligen rå hatar den hunden. Han har inte gjort henne något men hon tycker inte om den. Det är en mörk Cairnterrier, på sina äldre dagar, han går lite stelt och ja svansen rakt upp. Det är svårt att se ögonen på hunden. Kan förstå lite varför TeQuila moppsar upp sig. Signalerna är ju där fast han kanske inte medvetet levererar de, eller så gör han det. Vem vet, men en söt liten hund är det i alla fall.


Min hund är så morgontrött. Även om jag visserligen sitter kvar i sängen nu när jag skriver det här. Men hon ligger fortfarande och sover, sträckte just på sig, så nu ligger hon som en boll igen. Är era hundar morgontrötta? eller är de pigga som bara den på mornarna?


Idag blir det kanske en dag ute i solen med boken i handen. Läser just nu om Pälsvård, trimm och klipp. Alltid kul att läsa om, sen blir det att gå direkt in på hundrädsla och aggresioner.


Får ta och sluta skriva nu och kliva upp ur sängen. Förhoppningsvi får jag med mig TeQuila.


Ps. Bilder kommer, någon gång snart. Så många att välja bland så tar lite tid.


Av lillatequila - 23 mars 2010 22:20

Katten med klös i

Findus

6 juni 1998 - 23 mars 2010


Kommer att sakna det lilla vilddjuret. Tog farväl av honom igår, han låg i Mormors säng och spann som en tok när jag klappade honom. Han var en lömsk katt men han hade också sina fina stunder, i smyg då, när jag kelade med honom. En speciell och helt underbar katt, faktiskt.


Jag var med och hämtade honom, gav förslaget att han skulle heta just Findus. Varför det blev just Findus minns jag inte men varför jag gav det som förslag var därför att där jag bodde då fanns det en katt som hette Findus och de såg nästan identiska ut. Tror det var då runt hemkomsten som han far runt som ett oväder hemma hos Mormor och Morfar. Jag och min bror lekte med honom och Findus sprang som en tok fram och tillbaka, till slut hamnade han med huvudet i elementet. Det var alldeles för halt på golvet för att stanna så han slog sig lite i huvudet, men fortsatte som ingenting hade hänt.


I julgranen hamnade han också, han och Mosters dåvarande hund Dino. Båda var ganska unga i åldrarna då, om jag inte minns fel så var det Dinos första jul. Så han var inte så gammal. De busade och Findus och Dino hamnade i julgranen, bland alla klappar och julgranskulor. Det var nära att julgranen åkte i golvet.


TeQuila har haft sina stunder med Findus. De har nog aldrig tyckt om varandra men de har haft sina stunder de två också. Tror att Findus slog till TeQuila några gånger med tassarna, faktiskt aldrig med utdragna klor. Mer en varning och TeQuila lyssnade. Fast en jul (alltid jul) för inte så länge sen så blev det andra bullar, TeQuila fick nog sig en riktig snyting och sprang efter stackars katten och en lampa for i golvet. Säger då det, två riktiga monster, fast hunden min är nog värst.


Nu slipper han ha ont i alla fall, han gick på mediciner för struma (tror det heter så), sen så var hans leder inte i det bästa skicket. Han var ganska tunn, fast det var han oftast då vintern kom.


Du kommer alltid att finnas i våra hjärtan. Nu får du jaga hur många möss, fåglar, ekorrar och andra små djur som du vill. Inga gränser. TeQuila kommer att leta efter dig när vi kommer till Mormor och Morfar. Det kommer att ta ett tag för henne att inse att du inte finns där längre. Du kommer att vara saknad och finnas i våra minnen för alltid Findus.

Av lillatequila - 22 mars 2010 08:09

Då var det sol igen. Efter gårdagens snöande så blev man lite fundersam över när det egentligen var dags för snön att smälta undan. Men idag finns det hopp om en torr asfalt igen. Inte för att TeQuila klagar på lite mer snö, inte jag heller för den delen.


Får väl lov att säga att TeQuila har varit lite hopplös de senaste dagarna. Mer att hon har haft en massa energi i kroppen som har kommit till användning på fel sätt. Vi hade besök av Ludde i lördags och det blev lite för mycket bus om man säger så. Sen så var hon som vanligt men idag ännu mer kelig och omöjlig än vanligt. Fast ja hon skötte sig ganska bra. Hade själv en ganska dålig fredagskväll och lördags morgon så hängde inte riktigt med. Men allt löser sig.


Jag vet att jag har lovat lite bilder och de kommer. Får ta och lägga in de senare idag, de ligger fortfarande kvar på kameran. Det finns så många att välja på så det blir lite av ett extra arbete. Men vi fixar det senare idag.


Måste bara få ta upp TeQuilas ny funna vän. Eller ja vän och vän, när vi går en viss runda så finns det en söt liten hund som står på en balkong varje gång vi går förbi och vifftar glatt på svansen. TeQuila blir lite löjlig och gnäller, vifftar på svansen och hoppar omkring i "lekställning". Ni hundmänniskor förstår vad jag menar. Det ser hur fånigt ut som helst. När de skuttar runt på olika nivår och är så glada över att se varandra. De har inte hälsat på varandra och jag undrar hur min lite elaka hund skulle reagera då det inte var ett staket mellan dem och inte en sådan nivåskillnad. Mötte faktiskt honom "balkong hunden" en gång då gjorde hon inte så mycket. Bad henne att sitta ner och det gjorde hon. Matten som höll i kopplet hade lite svårt att få med sig honom och åkte lite skridskor efter honom. Men sen fick hon kontakt med honom och de skuttade iväg. Under hela den tiden satt TeQuila still, vädrade, men hon satt still. Vilket jag blev djup imponerad över och stolt. Hon kan när hon villl.


Nej nu vill hon nog att vi tar och går ut en sväng. Hon ligger fortfarande och sover, raklång. Med huvudet mellan tassarna, det stora huvudet mellan de pytte små tassarna. Så jag ska ta och dra på mig lite varmare kläder och gå ut i snön, solen och fågelkvittret.


Ha en bra måndag allihopa

Av lillatequila - 15 mars 2010 22:48

Börjar med ett fy skäms på matte: En knasig och halv trasig dator är ingen bra ursäkt har jag kommit fram till. Finns faktiskt en till dator här hemma som jag kan sätta mig vid och skriva lite. Dåligt av mig helt enkelt.


Skönt med lite värmade sol om dagarna i alla fall. Vi tog en semester hemifrån i helgen och sov hos FoF. Alltid lika trevligt och underbart avkopplande att komma till dem. Tog en timmas morgonpromenad, TeQuila ville efter ett rådjur, men det fick hon inte. Tog en stund för henne att förstå att hon inte fick. De där jaktinstinkterna sitter verkligen inpräntade i ryggmärgen.


På tal om rådjur så stötte vi nästan ihop med en för inte så länge sen. Försökte vara snäll och visslade så den skulle märka mig. TeQuila och jag var påväg rakt mot den stackaren. Efter många misslyckade försök till en vissling så märkte rådjuret oss och skuttade iväg och samtidigt som den hoppade in i skogen hörde jag ett "brakande" strax bredvid mig. Ja men titta där kom en älg också. Nog för jag är van att se djur men två stycken på så kort tid är mer än både TeQuila och jag kan ta. Men visst är de stora, älgarna alltså. Läskigt stora om man jämför med min lilla hund.


Och nu till något helt annat. Tänkte berätta att jag tror nog f*n att ett flexi-koppel är ett av det bästa investeringarna man kan göra som hundägare. Om man inte har möjlighet att ha hunden lös alltså. Det blir mer naturliga rörelser för hunden, de kan röra på sig på ett mer naturligt sätt än när man har de i vanligt koppel. Jag minns en tjej som frågade mig varför jag använde "kärring-koppel" till min hund. Vadå "kärring-koppel" ?! Min hund kan röra sig friare än med ett vanligt koppel och hon rör på sig mer också.


Fast en sak som jag själv kan störa mig på är när man inte "halar" in hunden exempelvis under möte, eller när man ska över vägen. Det är inte så smart. Jag har TeQuila som i vanligt koppel (när jag har flexi) under möten, med människor och med hundar. Mer kontroll och även om man har flexi så ska man ha kontroll över sin hund.


Ja vet inte varför jag började skriva om just det. Kan ha någonting att göra med att jag såg att vårat flexi-koppel börjar se lite sliten ut och det är nog dags att skaffa sig ett nytt. Så kom jag in på det.


Lovade mer bilder så får ta och lägga upp några imorgon. Lär bli några bilder på TeQuila då hon ligger och solar. Nu börjar den här måndagen lida mot sitt slut och det är nu tid att krypa ner i sängen och somna.







TeQuilas Dagar

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Skriv gärna en rad eller två

Fråga mig

0 besvarade frågor

From My Head and Heart

TeQuila, Fet, Tjock m.m.


Kärt barn har många, många namn och det mina damer och herrar har min hund också.

Ovido - Quiz & Flashcards