Alla inlägg under december 2009

Av lillatequila - 24 december 2009 13:15


Då var det som vanligt, öppna julklapparna på morgonen. TeQuila var tyvärr inte så intresserad av att öppna sina så hon fick lite hjälp. Hon fick några julklappar på morgonen, sen några senare, efter kalle anka så klart.


Det blev en lugn julafton, busade med Ludde när han kom men sen var det en hyffsat lugn kväll. 


Får lov att lägga upp bilder på julklapparna, så snart som möjligt. Kanske inte är det roligaste att titta på men det blir nåra bilder i alla fall.


25/12 åkte vi ut till farfar och farmor och åt. TeQuila tog sönder en av sina leksaker, eller inte hela men hon lyckades bita bort lite.


26/12 blev det ett besök hos mormor och morfar, Ludde och TeQuila busar runt som vanligt. Katten Findus blev lite överaskad när han kom in i köket, tror TeQuila blev lika överaskad hon också. Morfar hann få tag i TeQuila, tror dock att katten skulle få in fler skador på henne än vad TeQuila skulle lyckas göra honom illa. Tur att hon inte fick sig en snyting av Findus.


Hoppas ni har haft en god jul och att dagarna efter har varit bra.

Av lillatequila - 22 december 2009 22:32


Då börjas det igen. Många ser fram emot nyårsafton men på ett sätt så börjar jag rata det. Eller inte själva nyårsafton utan dagarna fram till och efter då vissa *piiip* smäller raketer dygnet runt. Lite jobbigt om man har en hund som är rädd för fyverkerier.


Nu när jag var ute med hunden på kvällspromenaden hann vi inte komma långt innan det smällde. Hon började genast rycka i kopplet och ville tillbaka hem igen men ja drog lite åt andra hållet och fick med mig henne. Sprang lite "lekfullt" iväg. Hon fick sig en liten promenad på 10-15 minuter och under den tiden så small det runt 5 gånger. Inge fjutt smällar utan rejäla, men det gick faktiskt förvånandsvärt bra..


Vet inte vad jag ska förvänta mig av dagarna nu innan och efter nyår, det känns nästan som om det är de dagarna som är de värsta. Måste gå upp ganska tidigt innan alla barn (som igentligen inte får skjuta raketer) vaknar. Har en vändplan på baksidan av huset där små pojkarna tycker det är jätte kul att smälla raketer.


Vet inte om det är det där ljudet innan raketen smäller som är värst eller  om det är själva sluttampen, den stora smällen som hon är mest rädd för.


Kan vara lite jobbigt att fira det nya året med en livrädd hund. Får se om jag hinner skälla ut några personer iår eller nästa år också pga fyverkerier.


Har ni några tips om att minska rädslan för fyverkerier? Jag är öppen för alla förslag, även om jag har testat de eller hört förslagen förut.

Av lillatequila - 15 december 2009 22:13

Oj nu tror jag nästan att det har snöat i ett dygn nästan. Kul med snö, fast inte lika kul att skotta uppfarten två gånger idag. Tror till och med att det var någon som gjorde det efter jag åkte vid tre också.


Men TeQuila tycker om snön, att hoppa runt i, spåra och äta. Det sista nämda är inge bra men hon verkar tycka det är gott. Avmaskning så det heter duga sen när snön försvinner. Köpte en tidig julklapp till henne, ett jätte billigt snö "täcke" från öb tror jag det var. Det var inte världens snyggaste men den passade henne fin fint. Röd var den också, den färgen passar henne super.


Tog några bilder idag med den nya kameran. Det blev väl några stycken men eftersom det yrade runt så mycket så blev lite si sådär. Måste ta och lägga upp några bra bilder snart. Blir lite tråkigt med en massa text. 


Fast det är självklart innehållet i texten som räknas. En sak som är ett måste är en massa vinter bilder. Lite teman hit och dit skulle sitta fint det också.


Gå inte vilse i snöyran nu

kryp ner under täcket, i värmen istället

 

Sitter här hemma och värmer oss lite innan kvällspromenaden.

Brrr..

 

Av lillatequila - 14 december 2009 10:43

Skendräktighet, jo jag antar att den perioden snart är här. Trodde faktiskt TeQuila var inne i den för några dagar sen då hon väckte mig och ville ut ur rummet och leta efter sina "bäbisar". Och vad passar inte bättre än leksaker, speciellt de som piper. Hon blir nästan en helt annan hund, gnäller och flyttar runt på leksakerna hela tiden och har svårt att vara ifrån dem. En bra mamma men hon har inga valpar. Inte sen tidigare heller.


Det är ganska häftigt om man tänker efter vad hormoner kan ställa till med. Det jobbigaste är produktionen av mjölk, det har dock inte varit så förskräckligt mycket.


Hur som helst så är vi inte där än, hon bäddade i sängen lite igår. Men annars är det inga som helst tecken på att hennes skendräktighet börjar snart.


TeQuila brukar bli skendräktig efter nästan alla löp. Undra om det är så för alla tikar efter löp? eller om det kommer lite då och då?


Här är en artikel från Agria om just skendräktighet:

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/1594



Av lillatequila - 14 december 2009 01:31

   

                 TeQuila's

     

      Önskelista

        Bästa julklapparna någonsin 

 

 

 

* En Livsförbrukning av GODIS

  * Någon leksak som tål att leka med mig

* Nya halsband och koppel i roliga färger

   något rött passar fin fint.

* En snö sko till mitt vänstra bakben

  det blir så kallt på den tassen då det är snö och kallt.

* "bra för tänderna" godis

 

Det var lite tips på vad som står på listan. Vad klapparna innehåller får vi se på julafton.

 

 

     

Vad önskar sig din vovve i julklapp?  

 

Av lillatequila - 14 december 2009 01:13

TeQuila har nu repat sig, i alla fall vad jag kan se. Det är lite svårt att veta vad som pågår inne i hennes lilla mage. Kotten är borta och det är det viktigaste. Medicinen är sen länge slut, tack för hennes mun luktade riktigt illa under tiden då hon åt pillerna. Hon gjorde det inte lätt för mig att ge henne dem och ja förstår det, skulle inte tycka om den äckliga medicinen heller.


Och hennes lilla olycka ute i skogen, ja hon lyckas med allt. Ett missbedömt hopp resulterade att hon "flög" rakt in i stenen. En sådan klyven en också, det blev en jätte smäll och sen fortsatt hon att springa efter pinnen. När jag tittade igenom henne så hade hon fått ett jack på bringan. Ingen större fara men det var inget hon behövde just då. Hemma blev hon omplåstrad.


Det enda som egentligen syns på henne att hon varit på strömsholm är hennes rakade mage. Ja och inte växer henne hår fort inte. Nu när det har blivit lite kallare så får hon ha på sig sin lilla bruna stickade tröja. Kanske är lite löjligt men man ser på henne att hon fryser när hon är ute, håret står verkligen upp. Stackars liten. Jag undrar vad folk tycker om min fina påklädda hund?


Personligen tycker jag att hundar kan ha "kläder" om det finns en anledning till det. Som tex det är kallt ute, eller det regnar. En sak som jag däremot har lite problem med är skor, dock inte sådana som hundar har för att de har problem med tassarna. Utan ja jag tror ni förstår vad jag menar, det ser inte så snällt ut.


Undra hur andra ser på det där med "kläder"?


Och Ja missade Älvsjömässan 12-13 december. Vilket piss, hoppas ni hittade många fina saker ni som var där. Är så avis på er. Kunde ha hittat superbra julklappar till hunden. Hittar nog några ändå men hade varit kul att vara där och titta på lite fina hundar. Men nästa år, det sa jag förra året också.

TeQuilas Dagar

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Skriv gärna en rad eller två

Fråga mig

0 besvarade frågor

From My Head and Heart

TeQuila, Fet, Tjock m.m.


Kärt barn har många, många namn och det mina damer och herrar har min hund också.

Ovido - Quiz & Flashcards